|



|
Oldest Woman was Still Sharp … Did Daily Herring Help?
Article from Vital Choices Newsletter
Article from Vital
Choices Newsletter (http://newsletter.vitalchoice.com/e_article001160601.cfm?x=bd5RCKK,b5gG8FFn)
July 27,
2008 Oldest Woman was Still Sharp … Did Daily
Herring Help? Tests showed no signs of
dementia in 115-year-old Dutch woman; Autopsy found her brain
free of Alzheimer’s plaque by Craig
Weatherby
A half-joking
remark from a record-breaking “super-centenarian” may carry
little scientific significance ... but her example fits with
the existing evidence on fish fats and brain
health.
When, at the
uniquely advanced age of 115, Henrikje van Andel-Schipper was
asked the secret to her record-breaking longevity and
amazingly sharp mind, she attributed it, jokingly, to her
daily pickled herring habit.
Her wisecrack may
have hidden real substance … and the recently published
results of an examination of Ms. van Andel-Schipper’s brain
provide ample motivation for scientists to probe the links
between diet and risk of dementia.
Like salmon and
sardines, herring are very high in omega-3 fatty acids, which
have been associated with reduced risk of dementia and
depression in many epidemiological
studies.
And the association between omega-3s and
brain health was strengthened recently by the exciting results
of a small clinical trial, in which omega-3
supplements were seen to ease Alzheimer’s symptoms.
(We'll tell you about it in our next issue.)
Ms. van
Andel-Schipper’s remarkably good performance on mental
tests conducted in 2003 made headlines when she passed away in
2005.
But the equally remarkable results
of her autopsy were only released last
month.
Dutch woman’s
example adds hope for slowing brain aging with
diet
In 1972, when she
was a spry 82-year-old, Ms. van Andel-Schipper donated her
body to Holland’s University Medical
Centre Groningen to be studied after death.
In 2003 – when she
was “only” 113 years old, and still two active years away from
her death – the Dutch doctors tested Ms. van Andel-Schipper’s
mental capacities.
To the
astonishment of Dr. Gert Holstege and his colleagues, Ms.
van Andel-Schipper’s general mental performance was above
average for healthy adults 40 to 55 years younger than her
(i.e., people aged 60 to 75).
And the doctors
who performed an autopsy found her body and brain
amazingly healthy (den Dunnen WF et al. 2008):
- Her arteries
were almost entirely free of atherosclerotic plaque, which
is associated with dementia as well as cardiovascular
disease.
- Her brain had
almost none of the beta-amyloid plaques, tau tangles, or
vascular changes associated with Alzheimer’s disease.
- She had just as
many neurons in the region tested (locus ceruleus) as in the
brains of healthy people aged 60 to 80 years old. Loss of
neurons in the locus ceruleus is linked to Parkinson’s
disease, depression, panic disorder, anxiety, and poor
sleep.
As they wrote,
“Our observations indicate that the limits of human cognitive
function extend far beyond the range that is currently enjoyed
by most individuals and that brain disease, even in
super-centenarians, is not
inevitable.”
Lifestyle,
attitude, and genetics matter
A daily fish
(or fish oil) diet alone doesn't guarantee lifelong mental
acuity.
In addition to
a long, mentally engaging career as a teacher,
Ms. van
Andel-Schipper had a mentally engaging retirement
hobby (needlework) and a substantial social life to the
end of her life.
She
may also have
benefited from a dementia-deterring genetic profile. (The
autopsy did not cover that component of dementia
risk.)
But her herring
habit should encourage more research into the links
between diet and risk of dementia.
For more on
the associations between diet and brain health, search our Newsletter archive for “brain” or
“depression”.
Herring and
sardines: Feed ‘em to humans, not farmed
fish
Fish and algae are
the only significant sources of long-chain omega-3s (EPA and
DHA), which perform critical functions in the body, and are
located in our cell membranes.
(Green leafy
plants and animals raised on grasses contain small amounts of
short-chain omega-3s, about five percent of which the body
converts to long-chain omega-3s, with most of the rest being
burned as fuel.)
Lean fish such as
sea bass, cod, haddock, hake, and sole have a fat content of
less than 2.5 percent.
In contrast,
herring, mackerel, sardines, tuna and salmon boast fat
contents approximating 12 percent, much of which comes in the
form of omega-3 fatty acids.
In addition to
benefitting vascular health and reducing the chance of
irregular heart rhythms, omega-3s appear to reduce the chance
of stroke, sudden cardiac death and second heart attacks.
- den Dunnen WF,
Brouwer WH, Bijlard E, Kamphuis J, van Linschoten K,
Eggens-Meijer E, Holstege G. No disease in the brain of a
115-year-old woman. Neurobiol Aging. 2008 Aug;29(8):1127-32.
Epub 2008 Jun 4.
- Roberts RO, Geda
YE, Knopman DS, Cha RH, Pankratz VS, Boeve BF, Ivnik RJ,
Tangalos EG, Petersen RC, Rocca WA. The Mayo Clinic Study of
Aging: design and sampling, participation, baseline measures
and sample characteristics. Neuroepidemiology.
2008;30(1):58-69. Epub 2008 Feb
7.
| | |
Published by Vital Choice Seafood
Copyright © 2008 Vital Choice Seafood, Inc.. All rights
reserved. Information in this newsletter is not meant to
substitute for the advice provided by medical professionals, nor is
it intended to diagnose, treat, cure or prevent disease. Copyright
is held by Vital Choice Seafood, to which all rights are reserved.
Other than personal, non-commercial use or forwarding, no material
in this newsletter may be copied, distributed, or published without
the express permission of Vital Choice Seafood. |
| | Powered by IMN
Issued: Fri Aug 1 8:18:34 EST Reference-id: SSANEWS0231 News archive: For more news stories visit the SSA News Archive

Seafood Services Australia is a not for profit company supported by the Australian seafood industry and the Australian Government through funding from the Fisheries Research and Development Corporation.
|


Upcoming Events
|